Petua Menghilangkan
Masalah Hidung Tersumbat

Apabila hidung tersumbat maka susah terasa setiap kali menyedut nafas. Serba-serbi rasa tak selesa, berdiri tak kena, duduk pun tak kena. Itu sewaktu berjaga. Sewaktu tidur pula apatah lagi.

Kalau hidung tersumbat masa tengah tidur, seksa sungguh gayanya. Mengiring tak kena, telentang pun tak kena. Last-last sekali cuba meniarap… itu lagi-lagi lah tak sesuai gayanya. Waktu tu mula lah nak beremosi. Geram dan gelisah. Tapi nak marah pada siapa. Akhirnya timbul perasaan sedih, menangis dalam hati meminta simpati.

Hidung tersumbat boleh menyebabkan seseorang merasa sesak nafas, tidur berdengkur, bernafas melalui mulut, suara sengau, sakit kepala, berat kepala, letih dan lesu. Seringkali hidung menjadi tersumbat oleh sebab jangkitan virus atau bakteria semasa demam selsema dan ia akan pulih dalam masa yang singkat. Walaubagaimanapun ada sesetengah pesakit gejala hidung tersumbat ini berlaku pada bila-bila masa atau berpanjangan.

Di kala mata terbuka, bila dah sukar bernafas melalui hidung boleh lah menyedut udara melalui mulut. Tapi sewaktu tidur selalunya susah nak nafas pakai mulut sambil melayan mata yang terpejam.

Sekiranya ada yang menghadapi masalah hidung tersumbat emak pesan cuba buat cara begini…

Ambil air secawan dan letak kat tepi katil atau tempat pembaringan supaya mudah dicapai. Sewaktu berbaring titiskan dua tiga titik air ke atas kepala. Usap kepala perlahan-lahan biar sampai ke ubun-ubun. Ulang empat lima kali atau seberapa banyak yang dirasakan perlu.

Biasanya dalam tempoh tak sampai lima minit, kita akan terlelap tidur. Dan bila dah bangun esoknya, masalah hidung tersumbat tu dah takde dah.